Ravinto

Syömällä oikein parannat suorituskykysi nopeasti! Sinusta tulee kestävämpi, voimakkaampi, ja nopeampi, ja nämä ominaisuudet ovat tärkeitä jääkiekossa.

Tasapainoinen ravinto

On erittäin tärkeää, että syöt oikein - muuten et jaksa harjoitella ja käydä koulua. Syö kunnon aamiainen jossa on paljon kuituja ja jotain nopeampia hiilihydraatteja. Erinomainen aamiainen voi olla esimerkiksi kaurapuuro, tuoremehu ja kupillinen kaakaota. Ota mukaan kouluun jokin hedelmä, jonka syöt aamupäivällä välitunnilla. Koulussa kannattaa syödä tasapainoinen lounas, johon kuuluu lämmin ruoka, leipää, salaattia ja juomaa. Salaatti on tärkeä, sillä salaatista saat paljon tärkeitä vitamiineja joka tekee sinusta paremman jääkiekkoilijan! Iltapäivällä sinun kannattaa olla tarkkana mitä syöt. Usein syödään liikaa leipiä, jugurttia tai vastaavaa. Kohtuus kaikessa! Jos ehdit syömään iltaruokaa ennen iltaharjoituksia, syö kevyemmin, esim. hedelmä. Jos et ehdi syömään iltaruokaa ennen harjoituksia, syö enemmän.

"Karkkipäivä" hyvä asia

Vältä karkkia, jäätelöä, sipsiä, ja limsaa viikolla, sillä ne ei sisällä mitään mitä tarvitset jääkiekkoilijana. Pyri myös välttämään hampurilaisia, kebabia ja pizzaa. Varaa vaikka yksi päivä viikossa "hyväskään", esim. lauantaina ottelun tai harjoitusten jälkeen on hyvä hetki herkutella.

Painonpudotus ja aineenvaihdunta

Jos sinulla on hieman ylipainoa – ei hätää. Pahinta mitä voit tehdä on laihduttaa, sillä tilapäinen painonpudotus ei ole pysyvää. Laihduttaminen aiheuttaa sen, että kroppasi alkaa säästämään energiaa jolloin aineenvaihduntasi laskee. Tällöin et jaksa enään urheilla ja useimmiten lopputulos on se, että lopulta painat vähitään yhtä paljon kuin ennen laihduttamista. Ainut ja paras keino on syödä oikein ja liikkua. Syö oikeata ruokaa viikolla ja säästä karkki, jäätelö ja muu hyväskä viikonloppuun!


   
Lisää uutisia
Vaasan Sportin Juniorit Ry
«  Elokuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
 
Kategoriat